Frågor om narkos

2 dagar efter operationen och jag känner mig lagom fräsch, inte! Måste duscha men får inte blötta ner knät så får se hur jag löser det(?) Men tänkte att jag skulle svara på mina frågor som jag hade om hur det var att bli sövd nu när jag själv fick uppleva det.

Fråga 1. Smaken i munnen?

  • Svar: Smakade röv! Masken jag fick andas in igenom luktade något så fruktansvärt så smaken i munnen blev typ som lukten. Dock behövde jag inte känna den smaken eller lukten speciellt länge eftersom jag somnade så fort.

Fråga 2. Vad man mins sist?

  • Svar: Jag mindes att jag sa att jag inte kände av något av sömnmedlet och att jag påstod att det inte funka. PINSAMT!

Fråga 3. Om man tänker på negerbolla i stället för att räkna ner vad händer då?

  • Svar: Alltså.. jag räknade ju inte ens ner så jag hann inte börja tänka på något..

Fråga 4. Är man pigg efter eller as trött?

  • Svar: Precis när jag vaknade var jag mer död än levande. Huvudet var riktigt tungt och jag orkade knappt hålla ögonen öppna. Men efter en rätt kort stund, en kvar eller så, fick jag lite fika och då vaknade jag till fort. Men när jag kom hem till mormor och morfar och satte mig ner blev jag riktigt trött igen.. Kan säga att det gick lite upp och ner med tröttheten.

Under tiden jag låg och väntade på att få rulla in i operationssalen så kom jag på en till pinsam fråga. Jag var nämligen lite fisnödig och fick liksom inte "ur mig" det innan jag somnade. Vad pinsamt om jag låg och fes under hela ingreppet!! Undrar om det är många som gör så? Fiser alltså. Ne, fy vad pinsamt! Mår dålig av att tänka på det. Om jag var läkare skulle inte jag kunna konsenterar mig om min patient låg och pruttade hela tiden.

Jag tänkte även på om man började prata i sömnen, men sen slog det mig att man är ju riktigt, riktigt, riktigt borta så tror inte man gör det. Sen har man typ 2 slangar ner i halsen så är nog svårt att prata om man nu skulle få för sig det.

Måste säga att jag tyckte det var fränt att bli sövd och det är något man borde göra innan man dör. Eller det skulle ju vara rätt nice om man aldrig behövde sövas för då är man troligen rätt frisk av sig och aldrig behöver genomgå en operation. Men de var ändå en upplevelse. Skulle lugnt kunna göra det igen, emn som sagt hoppas jag inte det behövs..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0