Sågar av svansarna på grisarna! WTF!?

Jag blir så kukigt sur och irriterad så jag nästan börjar gråta och skrika av ilska!!!



Idag på nyheterna på svt 1 så berättade dom att i Danmark och någon mer stans (och säkert på massa mer ställen också) så klipper dom av svansarna på griskultingarna och drar ut eller knipsar av hörntänderna. Tänderna kan jag väl kanske förstå då de är rätt vassa och när de lever så pass många grisar i samma box kan det lätt bli att dom biter på varandra och har dom vassa tänder då så kan skadorna bli större. Men svansarna? Va fan?

I min upprördhet så var jag tvungen att få svar på VARFÖR I HELVETE DE KAPAR SVANSARNA PÅ GRISARNA? Så.. jag sms:ade en bonde som svarade: "För att undvika att det inte ska bita på varandra." Men va? Då kände jag såhär att vad har svansarna med det att göra? så jag frågade vad svansarna hade med bitandet att göra och han svarade att de är som om någon skulle rika en i håret, till sist blir man irriterad och slår tillbaka. Så grisarna rycker alltså varandra i svansarna och då blir grisen som de ryker i svansen irriterad och biter!

MEN, då kommer en till fråga! VARFÖR kappar man inte öronen med medan man ändå har sågen framme? Inte för att jag tycker något kappande alls verkar lämpligt men bara för att.. Han svarade i alla fall att i öronen finns det lite värde för dom kan man sälja sedan som typ grisöron man ger till hundar och sånt.

FY VAD VIDRIGT! Har aldrig tyckt att grisar har det särkilt bra, och inte blev det bättre när jag såg hur skolans djur har det, och dom har det bra.. Va fan är detta? Dom kastrerar, rycker ut tänder och SÅGAR av svansar hej vilt utan bedövning på de små grisarna. Om det gör ont på dom vet inte jag men om någon klippte av en lillkilles kullor tror jag att han skulle börja grina. Grisarna har väl lika mycket känsel som vi eller?



I en senare nyhetssägning då dom åter igen tog upp dethär med dålig grishållning så sa dom att bitandet i svansarna beror på att dom inte får böka då de små stackars grisarna inte har någon strö att böka i. Då blir dom helt enkelt rastlösa och börjar bråka med varandra. Om då grisarna kan få gå ute eller gå en ordentlig bädd att böka i skulle man minimera skaderisken att dom bråkar och där med slippa att kappa svansarna på dom.

På skolan när vi var med och kastrerade grisar så frågade vi varför (så klart) och fick inget super svar. Läraren sa att folk har fått för sig att allt galtkött smakar äckligt vilket inte är sant. Det finns en lite mängd som inte är ätlig pga en konstig smak men en stor del av de köttet från galtar är helt okej. Vilket innebär att man kastrerar i "onödan." Eller ja, typ..



Jag tycker ju om att vara lite brutal så om jag fick bestämma så skulle alla tamgrisar avlivas och man skulle sluta avla på dom. Inga mer grisar = Inge mer lidande för dom. Självklart finns det fler djur som plågas och inte mår bra men grisar är nog de tamdjur som jag reagerat starkast på och jag mår riktigt dåligt av att bara se dom i sina små boxar med massa, massa, massa för många grisar i varje och dom ligger på varandra och vissa kan inte gå utan är blockhalta. Somliga har det säkert jätte bra men undrar om de väger upp dom som lider så hårt.

Ät ko! Kor ger ju både mjölk och kött. Självklart så måste troligen protosera mer nött kött och då kanske man ställer till det för korna istället då man kanske måste ha fler djur och då får de trängas istället för grisarna.

Ne, jag har ingen bra lösning som alla kommer gå med på och följa men alla kan ju börja äta mer vilt eller nått.

Sjung med mig: SKINKA ÄR BLÄ!


(Bilderna har jag själv tagit ifrån skolans grisstall)


Kommentarer
Postat av: Paulina

Ja alltså, klippa av svansar är som att äta värktablett. Det brukar bita svansar om de har för trångt med. En mer långvarig lösning vore helt klart att ge dem mängder med halm och gömma maten där i. Det tar vi inte så jävla lång tid? Jag skulle vilja påstå att det till och med tar mindre tid. Släng ut en massa frukt bara rakt in hos grisarna så sköter det sig själv.Släng in fodret med vet ja. Sen går väl kastreringen väldigt snabbt?Eller har jag fel? Men jag tycker våra grisar i lösdriften faktiskt har det helt okej men de andra kan ju disskuteras.

2010-01-23 @ 20:59:47
Postat av: Allvin (Tyckte att Nöff inte var speciellt passande)

Alltså, Elinor, att skaffa blogg kan vara bland det bästa du någonsin gjort :) Du skulle kunna bli riktigt bra på detta :)

2010-01-29 @ 19:19:28
URL: http://ashima.blogg.se/
Postat av: Nadja

Alltså.. faktiskt håller jag med Nöff, du är bra på det här med att skriva blogg. Funderar över mkt jag aldrig skulle komma på att tänka på.. :P Good!

2010-02-01 @ 10:52:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0