KO 2011-12-29

"Efter mjölkningen gick korna till skogs igen och kom tillbaka lagom till kvällsmjökningnen. Utom ibland om sensommaren. Då kunde djuren stanna på skogen fram till sena kvällen och äta kosvamp. Det var inget at göra åt saken."
.
Tycker det låter så mysigt. Så fick man sitta där och vänta på att korna kom fram och ville bli mjölkade. De var på sommarbetet då drängen gick till korna och inte tvärt om. Egentligen så är automatisk mjölkrobot det bästa nu för tiden då korna väljer själva när de vill mjölkas, äta eller sova. Men, någonstans så blir de så opersonligt. De var skillnad när man kanske hade 5-10 kor, då fanns de tid att mjölka varje förhand. Nu när allt under 100 är lite så finns inte den ekonomiska tiden längre. De är hemsk egentligen hur illa de är!
.
Jag vill tillbaka till "Emil i Lönneberga"-tiden och vara piga hos dom! Haha. Om jag skulle tro på ett tidigare liv tror jag att jag levde då, för är helt besatt av de!
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0