STRUTS!

Igår pratade vi av okänd anledning om strutsar, eller Mats kallade mig struts. Haha. Så kom jag och tänka på om det är sant att dom "sticker huvudet i sanden?" De känns ju lite idiotiskt när dom kan springa skitfort. Varför skulle dom då stoppa ner huvudet i sanden när dom kände sig rädda? Sen har dom jättestarka ben med vassa klor på så varför?
.
Så, idag var jag tvungen att söka på "STRUTS" och kära Wikipedia gav mig alla svar.
.

"Sticka huvudet i sanden" [redigera]

Att strutsen vid fara skulle gömma sitt huvud i sanden är en väl utbredd missuppfattning inom populärkulturen. Den äldsta kända källan till detta påstående härstammar från Plinius den äldres Naturalis Historia som skrevs cirka 50-70 e.Kr. I boken om fåglar skrev han om strutsen: om de gömmer sitt huvud och sin hals i ett buskage så tror de att de är helt dolda.[7] Detta påstående har senare förvanskats till att de vid fara skulle gömma sitt huvud i mjuk sand. Denna missuppfattning har lett till talesättet att "sticka huvudet i sanden".

.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0