Kaos och kallaballik!

Min lillebror har under en längre tid haft ett starkt beroende till datorn och spelet LOL. Och igr gick allt snett vill jag lova!

De var i sommras som min storasyster och hennes karl tipsade våra småbröder om spelet LOL och tog hem de till vår dator och spelandet började. Lillebror M började spela med måtta oh spelar ungefär ett spel om dagen (kanske fler på helgerna nu när de har varit så tråkigt väder) Sen har vi lillebror C som också ska spela ett spel om dagen, med det slutar oftast med upp till 5 spel en vanlig dag när han kommit hem från skolan, kan alltså bli fler på en helg.

Till en början gick det la an, men de blev snabbt okontrolerat. Som jag har förståt de så kan man inte "stanna" mitt i ett spel utan måste spela kalrt annars blir man dödad(?) Problemet visade sig starkt här då någon annan i familjen behövde datorn och när man sa de fick man som svar "De går inte att sluta nu" Till en början tänkte man "Okej, säg till när du är kalrt då" Tiden gick och efter ett tag så frågande man igen och fick samma svar "De går inte att sluta nu" Och så fortsatte det.

Då börjar man ju undra, hur lång tid tar ett spel? När vi frågar M så säger han att de kan variera mycket men allt mellan 40-70 min. Så, hur kan det inte gått att sluta på 3 timmar? C har alltså så fort spelet tagit slut startat ett nytt så han kan säga "De går inte att sluta nu"

Dethär drabbade hela familjen då Jag själv hade skolarbeten att göra, mamma räkningar att betala och stackars M som blev lidande och inte fick spela någonting. Det slutade med att vi stängde av strömmen när C inte lyssnade. Det funkade rätt bra till en början. Han spelde ett spel och gick där ifrån, trodde vi! Det vissade sig sedan att han smög upp på nätterna och spelade=han var väldigt trött på mornarna och orkade inte med skolan.

Nu har vi haft spelet i ungefär 7 månader och han har enligt hans statestik spelat 575 spel. Vi drar en snäll gräns och säger att varje spel tar 40 min. 40 min * 575 spel = 23 000 min på 7 månader. 23 000/7 månader = ca 3285,71 min . 3285,71 min/60 min per timme = ca 465,39 timmar per månad i 7 månaders tid! Och då är det räknat på att varje spel tar 40 min, många spel tar längre tid än så så detta är mer ett minimum.

Hot om avstängning och skit har inte funkat den senaste tiden och lägget har blivit värre och värre. Igår spelade C ett spel sen så gjorde Jag och C semlor och skrattade och hade de rätt trevligt faktiskt ute i köket. Skrattade åt varandra och de blev lite halv bra semlor får man nog säge men vi hade kul. Sen knappt en timme senare sätter C sig vid datorn igen och startar ett spel. Vad i helvete liksom? Mamma säger åt honom att gå där ifrån men då svarar han "Ni har inte sagt att jag inte får spela" Okej, hör han själv vad han säger? I ett halvår har vi sagt varje dag och lite till att det är ett spel om dagen som gäller! Sen att han inte dom senaste månaderna har lydigt den regeln men så har regeln lytt. Jag går inte och säger "Jag stänger av. Du vet mycket väl att du inte får spela! Nu sänger jag av" Och Jag bryter strömmen. C blir galen! Skriker, gråter och slår! Han springer fram och tillbaka igenom huset och slår med en petflaska. Han börjar slå sig själv med flaskan och Janne frågar vad han syslar med? C öppnar ytterdörren och slänger ut flaskan och fortsätter springa upp och ner för trappen och skrika och slå innan han stänger in sig på sitt rum.

Ser ni vårt problem? Mamma gick sedan upp och pratade med honom och sen somnade han snabbt! Alltså, den BOMB-attacken hos en människa har jag aldrigt sett förut! Det var obehagligt och jag blev riktigt rädd.

Nu är datorn inlåst i ett rum som bara alla andra har nyckel till utm C. Hoppas att han får hjälp för de verkar som att de är mer än spelet som trycker i den stackars lillakrackens huvud! Han mår riktigt dåligt, och de gör att vi alla andra med mår skit av detta.

Hjälp?

Kommentarer
Postat av: M

Ehmmmm... datorn är inte inlst längre...

Men mamma drar ut sladden då och då 8D

2011-02-05 @ 17:57:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0