ekologiskt för djurens bästa..eller?

Läste att om man har en ekologisk gård med nötkreatur så skall helst naturlig befrukning ske, men inseminering är tillåtet. Då undrar jag varför det helst ska vara en naturlig befrukting?
.
Har dom som skrev den rekomentationen någonsin sett en tjur sätta på en ko? De slänger ben överallt och en tjur väger oftast ganska mycket! Riskan för skador är extremt hög om man gemför med inseminering där djuret inte har någon vikt på ryggen eller ben som kan sparka den. Om det skall vara rekomentationer för djuren bästa tycker jag nästan man ska rekomondera tvärt om. Att det är okej med naturligbefruktning men helst skall inseminering brukas.
.
Det ända jag kan komma på är väl att man fraktar sperman och det är omiljövändligt eller något sånt. Men att frakta tjurar är väl kanske inte heller så bra..?
.
Ibland känns det som att de ekologiska-reglerna bara finns för att de ska finnas regler. Men jag är inte så insatt..
lånad bild!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0