Uppbundet vs Lösdrift

Igår kom det tre små gulliga kossor från deras anda gård där dom har lösdrit till korna. Och dom hade blivit mobbade där uppe så nu hoppas vi på att dom trivs bättre här och kan få äta upp sig lite. Då kom självklart disskutionen igång om lösdrift eller uppbundet?
.
Vid första tanken så känner jag "Klart kossorna mår bättre av att gå på lösdrift!" Men, när jag tänker efter så är det ett väldigt hårt liv att vara "lösdriftsko" med tanke på den extrema rangordningen som råder då. Är man långt ner i rang så har man nog ett väldigthårt liv. När dom står uppbundet så behöver dom inte "slås för sin överlevnad." Dom har sin matplats, sin sovplats! Och man ställer aldrig två kor som hatar varandre jämte varandra! Sen så kan jag helt klart hålla med om att det är ett tråkigt liv att stå uppbunden, och problem med benen får dom lätt när dom inte kan skutta runt som dom vill. Men att gå på hårt lösdriftsgolv är nog inte heller så bra för benen?
.
Svårt, svårt, svårt! Man kan väl säga att inget är bra bara mer eller mindre dåligt. Men jag tror i alla fall inte att de kor som alltid stått uppbundna lider speciellt hårt av det, men det är inte de ulltimata!
Bilderna är lånade från googel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0