Jobba jobba jooooobba!

Det blev ett väldgt hysteri över "Jobba till 75"-förslaget, och tillslut blev de narkastning på Reinfeldt. Vissa bilder på tillexempel Facebook som skickades runt tyckte jag gick lite långt. Det var ju trots allt bara ett förslag utan tvång.
.
.
Jag känner själv att jag var en av dom som drogs med i hysterin och överreagerade på hans förslag. Och nu efter att lugnat ner mig, och nu när även all uppståndelse kring det lugnat ner sig, så har jag tänkt lite. Tänkt och pratat med kossorna (mig själv) så har jag kommit fram till att jag är ju trots allt en av dom som vill jobba. Jag förstår inte riktigt varför vi måste ha någon övre-ålder över huvud taget? De känns som att det alltid kommer finnas dom som går i pension tidigare på grund av olika fysiska och psykiska skäl. Men dom som vill jobba tills graven kan väl få göra de? Jag tycker kanske att gamlingarna ska gå åt sidan och lämna marknaden åt de yngre. Men som sagt kommer der alltid finnas "sjuka" människor som av olika skäl kommer gå i pension tidigare.
.
Sen att det känns lite (för en som jag som inte är så politiskt-insatt) som att detta förslag kom upp för att staten vill ha in mer pengar, och betala ut mindre. Dom tar bort miljon-skatten (elller?) och behöver då ha in mer skatt, och de får man om männiksor jobbar mer, längre! Sen att dom lägger in att vi lever längre och är friskare är en sak som kommer spela roll i framtiden, men dom som idag är 64 kommer inte jobba till 75 för att vi lever längre. Nej nej! Utan de barn som föds nu kanske det mer handlar om att dom ska ha möjligheten. Det är alltid bra att ha god framförhållning.
.
Ne, men bort med övre ålden! Jobba hur länge du vill!! Kör hårt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0