KO 2012-02-12

"En KRAV-kossa som kalvat får exempelvis vara ifred och sedan själv ta hand om sin kalv, som där efter får dia minst i tre dagar"
.
Det här är tillexempel en sån regel som jag kanske inte riktigt förstår mig på! De låter ju så vackert att kalven får vara med mamma och mysa i några dagar. Men dom där dagarna kan förstöra ganska mycket om man har otur, sen tror jag inte några få dagar ger speciellt mycket för verken kalv eller ko. Det är inte roligt att skilja på en kalv och ko som blivit sammansvettsade av mammainstinkter! De måste vara på eller av!! Antingen tar man bort kalven direkt innan kon hinner fästa sig för mycket, eller så får dom gå ihop till sådär 6 månader när mammako stöter bort kalven själv. Och det sistnämda förstås kanske av sig själv att det inte är hållbart. Så att ta bort kalven blir en väldigt stressad sitvation för både kalv och ko!
.
Sen att visa anser att kalven behöver lära sig av kon tycker jag är helt orimligt. Kalven hinner inte lära sig mycket på 3 dagar i alla fall. Och de som kalven skulle lärt sig av mamman i naturen kommer den kunna lära sig av oss människor och de andra kalvarna den senare komme gå med. En sak som jag märker starkt är att kalven har en medfödd instinkt att den ska slå upp hunudet för att få mat. Om man dricker mjölk från mamma så stimulerar man mjölkköttlarna genom att slå med huvudet på juvret. När kalven dricker ur flaska behövs inte detta och efter att inte fått någon respons på att instiknten varit till nytta så slutar de flesta kalvar slå med huvudena och söker sig istället ner i hinkarna som dom senare kommer dricka ur. MEN kalvar som fått respons hos mamman att de får mat när de slår med huvudet måste man lära om. Och det är som välbekant jobbigare att lära om än att lära in = mer jobb och mer stress!
.
Ne, just den här regeln vet jag inte om den är för verken djurs eller naturs bästa. Känns som det blir mer stress än vad det redan är att föda kalv!
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0