KO 2012-02-13

"Fjällko-Fattigmans älskling"
.
Fjällkon är min favorit bland koraser. Små, söta, underbara! Denna koras kommer inte helt obekant från norrland och har under många många år präglats av det hårda klimatet som finns där. Kon har levt på de få tillgångar på mat, men ändå kunnat leverera mjölk! Fjällkon är i regel mindre än de övriga mjölkkoraserna och levererar oftast mindre mjölk. Dock står det i min bok att om man räknar liter mjölk per kilo ko så mjölkar fjällkon i snitt mycket bra. Dess mjölk är även berikad på proteinet "kappa-kasein B" som gör att den går att använda bra till ost. Det står även i min bok att det bara finns runt 3000 kor av fjällkoras i sverige, och i framtiden hoppas jag att en av dom blir min <3
.
Lånad bild på en fin fjälko!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0