KO 2012-01-24

"Det händer då och då att man sätter sig ner och grinar när någon ko dör. Det är nackdelen. Men sen kommer det någon ny liten kalv och man måste gå vidare."
.
Ja, de är verkligen baksidan. De är hårt att ta farväl av dom små liven. Jag kärar ju ner mig aldeles för mycket egentligen. Men jag kan inte hjälpa de!! Jag gillar verkligen kossorna, dom har sina små egenheter och alla sticker ut på sitt sätt. De är klart de blir ett tomrum när en av dom måste lämna oss. Men de är så fantastiskt när det föds en kalv! Jag är helt farsinerad över hur det kan bli rätt så många gånger när det finns så mycket som kan gå fel(?) Skulle kunna jobba som enbart "kalvföderska" Haha! Eller kalvskötare kanske man mer kan säga.
.
Om jag skulle ha en gård med mjölkkor skulle jag nog ha fler kor som inte mjölkade någonting alls, än de som faktiskt mjölkar bra. Jag skulle aldrig kunna ta de beslutet att skicka iväg någon till slakt. Och hur köttbönderna klara sig är jag lyckligt ovetande om! Det är tur att de finns dom som klara av det så vi får mat på borden! Men jag tycker det är riktigt jobbigt..
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0