Vill inte vill inte vill intE

Är lite "orolig" för min kommande ekonomiska sitvation som jag kommer hamna i när jag inte längre jobbar utan sitter med näsan i 3 ton böcker! Det skulle vara så skönt att slippa ta lån till sin studietid, för dom ska ju trots allt betalas tillbaka. Och att betala pengar på någon om 5 år som man pimplade vin och åt pizza var och varannan helg låter ju inte så kul.. Men bidraget är bara på 2700:- i månaden tror jag om man studerar på heltid. Så de kan ju bli lite knapert då jag inte är den som planerat mitt liv så framåt att jag sparat så mycket pengar i mitt förslutna. Haha.
.
Sen blir jag lite sur nästan när folk som pluggar inte blir klar med saker eller inte lägger så mycket tid på sitt studerande som de borde, och sen skyller på allt annat när dom inte blir klara.. För att ha rätt till bidrag och för att få ta lån är att man studerar, och för att få allt fullt så gäller det att man läser på heltid=40 timmar i veckan! Alltså ungefär 5,7 timmar om dagen, och vill man vara ledig någon dag så får man alltså plugga mer nästa. Tror dock att det bara är förstaårs-elever som gör det, om någon gör det. Haha. Sen slappar man nog till när man fått lite kläm på det.
.
Att ha rätt till bidraget är självkart att man måste läsa! För att få ta ett "vanligt" lån måste man vanligtvis ha någon säkerhet. Ett hus, en bil, skog, mark, någonting som är värt dom pengarna man lånar. När man då studerar är ju säkerheten man lånar på att man klarar sina studier (alltså pluggar så mycket som krävs!) och sedan får ett jobb på detta så man kan betala tillbaka lånet. Om man då inte pluggar sina 40 timmar i veckan borde egentligen lånegivaren (som oftast är CSN?) kunna begära tillbaka lånet direkt. Har ju tittat en del på "Lyxfällan" och där säger dom det jämt när folk lånat mycket pengar. Att om dom tillexempel har lånat med huset som säkerhet och man fått fram på något falskt sätt att de är värt 3 miljoner, och lånar då 3 miljoner. Sen kommer det fram att huset egentligen bara är vard 1 miljon, då har banken man lånat pengarna av rätt att ta tillbaka de ulånade pengarna drastiskt. Borde vara lite samma sak för studerande.. Man får väl sitt bidrag indraget om man kuggar ett vist antal gånger tror jag(?) men ibland känns det som att saker som ska vara inne i tid dras ut på lite väl länge.
.

Kommentarer
Postat av: Emma

2700 räknar väl knappt till hyra? :O

2012-01-20 @ 10:37:06
Postat av: Elinor

Ne, de skulle jag inte tro! Sen ska man ju helst äta och köpa studiematerial med :P

2012-01-20 @ 13:31:29
URL: http://elinorstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0