Pig-lördag blev Lill-lördag

Vad är egentligen en Lill-lördag? En dag då vi äter lite godare än vanligt, tittar på en lite bättre film och har lite mer godis än vanligt, och många unga har dricker även lite mer än vanligt på en Lill-lördag. Men varför kallas just onsdagen för Lill-lördag? För att från början kallades onsdagar Pig-lördag. Det berode på att pigorna förr fick ledig på onsdagen istället för lördagen då de inte fanns möjlighet för dom att vara lediga två dager i rad. Förr var man ledig på söndagar då Gud bestämde de, och pigorna kunde då alltså inte vara lediga lördagarna med. Så onsdagar blev en bra ledighets dag då det var några dagar efter och innan söndagens ledighet. Sen försvann pig-systemet, men pig-lördagn fanns kvar, och blev då Lill-lördag istället.
.
Jag kallar mig ju gärna själv för dräng, men är väl piga egentligen. Och om jag ska jobba lördag så är jag faktiskt ledig på onsdagen. Haha. Dock inte idag, för hade ju "pig-lördag" i måndags när jag körde halkan. Man lär sig något nytt varje dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0