Kan alla veganer läsa & svara på mina frågor?

Idag skulle jag kunnat bjuda en vegan på mat då min egen mat inte hade något "djuriskt" i sig. Svamp stekta i olja, kokade ärtor och ris! Låter väldigt tråkigt, och de var det med. Men kom då på mig själv att de inte fanns något animaliskt i mate, som mjölk, smör, ägg. Sen slog det mig!! Ris, svamp och ärtor växer och vi människor odlar de och sedan skördas den. MEN för att de ska växa häller man på GÖSEL som då alltså kommer från djur. Man kan säkert vara vegan av olika anledningar, men en av många är väl att man inte vill utnytja djuren. Om människan använder deras gösel så utnytjas de. Nu säger någon att djuren skiter oavsätt om vi odlar eller inte i deras gösel. Men vi håller dom i fångenskap för att kunna samla gösel för att sedan använda den på åkrarna. Har jag inte lite rätt?
.
Sen skulle ju korna få mjölk oavsett om vi mjölkade dom eller inte om de fick en kalv, och höns skulle värpa ägg oavsett om vi äter dom eller inte. Alla ägg är inte befruktade så alla ägg skulle inte bli kycklingar. Så.. Rent tekninskt sett borde det finnas en anna förklaring, eller så är man vegan bara för att man vill! Eller äter man bara kemiskt odlade grönsaker som vegan?

Kommentarer
Postat av: Pilutt

Jag tror att man kan föra ditt resonemang hur långt som helst! Det som jag tycker är värst egentligen är hur många vi är. Inte som myrorna eller algerna, men ändå många!!

2012-05-08 @ 15:14:53
Postat av: Tina

Ditt sätt att resonera är intressant, men som sagt lite långsökt. Håller med om att det finns en koppling, men säkerligen är även de gödningsmedel som används testade på djur för att kunna utreda hur de påverkar levande organismer av olika art. Vegansk livsstil handlar inte bara om att inte äta animaliska produkter. Dessvärre anses det "hippt" att vara vegan i vissa kretsar, vilket inte är samma sak som att välja bort produkter av animaliskt ursprung för att värna miljön, djuren, egen hälsa och våra medmänniskor i tredje världen. Vi har förändrat djurens egenskaper genom avel för att de ska fungera så som vi önskar. En ko skulle bara producera så mycket mjölk att hennes egen kalv blev mätt, inte de 60 l hon kan producera tack vare att människan styrt aveln i århundraden.

2012-05-08 @ 16:42:38
Postat av: ElinorsTankar

Ja, de är nog sant att även konstgöseö är testade på djur. Jag är helt förstående om man inte vill stödja den industrin som animaliska podukter har blivit. Men de jag menar är att om kon skulle få en kalv och man då skulle gå och "nalla" lite från henne skulle hon producera mer (om hon själv fick energi genom att förhållandena var goda) så de räckte till både mig och kalven. Precis som om hon skulle fått tvillingar.



Men de är lite allt de jag undra varför man väljer att vara vegan för troligen finns det många olika anledningar. Om det är för djuren eller bara en "hittepå"-grej. Tycker det är roligt att se hur folk tänker kring de :)

2012-05-08 @ 20:41:13
URL: http://elinorstankar.blogg.se/
Postat av: Lollo

helloooo, kul fråga! Jag ha inte så mycket på frågan men spontant tänker jag att det är trist att behöva beblanda sig med djurindustrin på det sättet men gödslet måste ju tas till vara på, ett av de större miljöproblemet med köttindustrin är ju att att djurens skit hamnar i havet vilket leder till övergödning. Utan djurindustri skulle vi ju odla våra grönsaker med annat gödningsmedel (inte nödvändigtvis kemiskt framställt, alger som dessutom ställer till det i haven är skitbra att skörda därifrån och sedan använda som gödsel) men som det är nu kan man ju omöjligt veta om en grönsak är "helt vegansk hela vägen". Det blir ju inte ett praktiskt problem för mig utan mer ett etiskt problem på diskussionsnivå. Det är svårt, om inte omöjligt, att undvika exploatering av djur helt. Var drar man gränsen liksom? Kobra gjorde ett jättespännande avsnitt om användningen av en gris för ett tag sedan, man kanske kan titta på det på svtplay fortfarande. Denna gris följdes liksom från slakt till alla slutprodukter som det blev av den (185 st). Bland annat färgkritor, vapendelar, plastleksaker etc. Eftersom produktionsleden är så långa så kan man som konsument inte veta vad som egentligen är i slutprodukten. Så min inställning som vegan är att jag inte ska använda mig av djurexploaterande produkter så långt som möjligt, men accepterar också att vissa saker kan jag inte styra över eller ha tillgång till information om. Sorry för skitlångt inlägg! Kul fråga :)

2012-06-28 @ 11:37:12
Postat av: Lollo

och förresten angående äggen och mjölken så är det grava missförhållanden som både kor och hönor tillåts finnas i, de utnyttjas som maskiner och dör långt i förtid. Också så är köttindutrin och mejeriindustrin är så tätt sammankopplade. Inom ägg och mejeriindustrin så slaktas hankalvar och kycklingtuppar direkt som de föds eftersom de inte finns någon använding för dem i en sådan industri, alltså leder användadet av mejeri och äggprodukter indirekt till mängder av djurs död.

2012-06-28 @ 11:41:09
Postat av: Elinor

Tack för svaret Lollo :) Det är sant att det är svårt att hålla koll på allt, men just hur du ställer dig till de var intressant! Tänkte bara på en sak, tjurkalvarna där jag jobbar får leva till minst 2 månader då de skickas till slakt för att bli mat. Det är kort tid de lever, men de "används" i alla fall och inte bara kastas bort.Och så tror jag de flästa gårdar i Sverige gör. Sen kan man ju tycka olika om det är "bra" eller inte. Vet inte hur det är med tuppar dock(?) Får jag ta reda på :)

2012-06-29 @ 09:45:14
URL: http://elinorstankar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0