Svar!

Får ju inte så många kommentarer så jag har ju all tid i världen att svara på de få jag väl får! Men denna hade ingen bloggadress så får svara såhär istället.

Anonym om Hemmafruar!?:
är väldigt ovanligt att få 3 barn under ett år, så vet inte hur du tänkte där? det lär ju ta ett tag att komma upp i dessa sifforr. oftast har man väl en paus på något år eller så innan man klämmer ut nästa unge. och de e klart att det är bättre att va hemma och ta hand om sina barn än jobba massor, men gör man det kommer man jättemycket efter på pensionen tex, då borde man få nån kompensation för de.. man ska inte behöva svälta när man e gammal bara för man tagit hand om sina barn.. sen borde de väl räknas som inkomst om man får de pengarna, e de inte skatt på då med som man betalar.. ett barn ger typ 11000 i månaden, då har typ kvar 7700 kr efte skatt. knappast en stor förmögenhet.. och klart man inte ska få leva på andras pengar så, men alla invandrare som kommer hit varje år och kostar typ 10-15000 i månaden, är de bättre att läggga pengar på dom?

1. Ja, att få tre barn på en gång är rätt ovanligt. Men de finns Jag tänkte mer att om man har tre barn som inte hunigt fylla 6 än, då man börjar skolan. När börjar ungarna på dagis nu för tiden? Ett år gamla? Rätta mig om jag har fel men vi säger så sålänge. Okej, jag får ett barn år 2000 och ett 2002 och ett 2004 (mellan mig och mina syskon är det två år så antar att de går bra) Barn 1 har alltså gått på dagis i ett år innan barn 2 föds. (=139 000 kr i ett år) Sen hinner barn 2 gå på dagis i ett år innan barn 3 föds. (=139 000 kr för barn 2 + 2 år till för barn 1 alltså 278 000 = 417 000) Sedan när barn 3 har gått 1 år på dagis har barn 2 hunit gå yttligare 2 år och barn 1 har gått 1 år innan den började skolan. (=barn 3, 139 000 kr + barn 2, 278 000 + barn 3, 139 000 = 556 000kr) Sen får man pengar för barn 3 i yttligare 4 år =556 000 kr och för barn 2 i yttligare 2 år =278 000 kr.

Om man räknar ihop allt 139 000+417 000+556 000+278 000=1 390 000 kr / 10 år (från första banet föds till att de sista börjar skolan) =139 000 i snitt per år. Men som sagt så får man som mest 556 000 kr på ett år ( ca 46333 kr pår månad) och då kanske man kan spara undan lite. Sen är det ju tanken att någon förälder ska jobba. Jag kan inte påstå att de blir någon fattig familj detta inte. De är mer än vad alla i min familj tjänar ihop tillsammans och då har vi varit 4 snorrungar.

Nej jag tycker inte de är rimligt att en förälder ska kunna få pengar för att vara hemma och ta hand om sitt eller sina barn. De är ju dom delarna man får ta när man skaffar barn. Sen tror jag på att dagis är skitbra för ungarna att komma till. Klippa navelsträngen på nytt och få kompisar redan från start. Jag träffade min förtfarande bästavän på dagis! Jag är ett levande exempel på att dagis är bra!!

2. Pansionen, jag tycker man ska jobba sig till sin pansion (om man inte råkar ut för svåra fysiska eller psykiska skader som gör detta omöjligt) Om man väljer att vara hemma och inte jobba så får man göra de, men då får man ta konsikvenserna. Lika mycket som jag vill vara hemma och inte jobba så får jag ta konsikvenserna om jag gör det. DAGIS är bra grejer. Släpp taget liksom. De är kanske inte hälsosamt att jobba en massa som du skriver men där emot är det så samhället är uppbygt: Vinn på lotto eller jobba! Varför ska man slinka igenom den samhällsuppbygnaden bara för att man skaffar barn som väldigt många gör? Sen som jag ser det så tjänar man på att ha barn (man får sitt barn och får pengar för det utan att behöva jobba) och då kan de vara så illa att folk väljer den vägen och vem ska då betala skattepngarna som ska betala deras "lön" som dom får för att vara hemma? De finns ju bra dagisallternativ (se på USA ex. dom har det svindyrt för att gå i dagis så de lönar sig inte att båda jobbar. Sorligt enligt mig) så välj dagis, eller få inga pengar.

3. De i programet tyckte inte deras familjer skulle skatta alls, alltså inte ens den som jobbade "normallt". Men om dethär skulle bli aktuelt tycker jag verkligen att man ska skatta!! Men jag tycker inte det är rimligt att få pengar för att vara hemma när man inte av sjukpemärkels måste.

4. Nu är det olika pengar vi pratar om. Invandrarskatten och barnomsorgsskatten är ju olika pengar. Men jag är inte insatt i invandrar frågan så kan inte yttra mig på fakta. Men jag kan tycka att dom som verkligen behöver hjälp kommer ju ändå aldrig hit, känns det som. Men jag vet inte om de är "värt" att lägga så mycket pengar på invandringen. Men om jag fick välja var mina pengar skulle gå så skulle de häldre vara till en invandrarfamilj än till en familj där en av föräldrarna inte vill jobba för att ta hand om ett barn som enligt min mening mår bra av att gå på dagis.

Tack för kommentaren och hoppas att de kommer fler!!!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej hej!

Du måste bara kolla in den här bloggen... jag typ alltså bara dog :P

http://amiofsweden.blogg.se/



Puss

2011-03-02 @ 08:48:25
Postat av: Anonym

Fast... det går att få fler än 3 barn per år! Säg att man får tvillingar 1a januari. Blir gravid i slutet på februari eller början av mars och föder tvillingar igen i mitten på december! Då har man fått FYRA glin på ett år!

2011-03-02 @ 09:48:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0